I. A Szent Damján Kör és a Szent Damján tábor rövid története A Nyíregyházi Görögkatolikus Papnevelő Intézet növendékei hozták létre a Szent Damján Kört azzal a céllal, hogy minden tag egy szellemi fogyatékkal élő gyermekért is imádkozik napi imája során. Ezzel párhuzamosan a Magdaléneum nevű intézetbe kezdtek járni, ahol szellemi fogyatékkal élő gyerekekkel foglalkoznak. Délutánonként, ahogy a kimenőidő engedte, játszottak, énekeltek, különböző szabadidős programokat szerveztek együtt a gyerekekkel. Így a lelki kapocs mellett egy személyes kapcsolat is kialakult. A papnövendékekben kialakult egyfajta érzékenység, mellyel a szellemi fogyatékkal élők felé tudtak fordulni. Közben felmerült az igény, hogy lehetőségeikhez képest minél többet segítsenek a gyerekeken, azok családjain. Ezért hozták létre a Szent Damján tábort, mely a Damján Kör egész éves munkájának koronája lett. A Szent Damján tábor immár évtizedes hagyományokra tekint vissza. A tábor célja, hogy azokon a családokon segítsenek, ahol szellemi fogyatékkal élő gyermekek vannak. Felismerték, hogy az örömökön túl, amit ezektől a gyerekektől kaphatunk, mennyi nehézséggel, külön fáradtsággal is jár ez az élet. Ezért döntöttek úgy, hogy minden nyáron egy hétre átvállalják ezeket a terheket a szülőktől, és egy hétig nyaraltatják őket. Az első táborok élményei, és sikere után a szülői visszajelzések tovább buzdították a kispapokat. A szülők elmondták, mekkora segítség ez a tábor nekik. Ezért kibővítették a tábort és a működést. Mostanra évközben már nem csak a Magdaléneumba, hanem a környező hasonló intézményekbe is járunk, így például a Nyírszőlősi Átmeneti otthonba. A Damján táborban pedig már évek óta mintegy 40 szellemi fogyatékkal élő gyermeket táboroztatunk. II. A tábor résztvevői A Szent Damján tábort minden évben közép- és enyhe szellemi fogyatékkal élő, 8 és 20 év közötti gyerekek számára hirdetjük meg. Más megkötéssel nem szoktunk élni. Bár a Görögkatolikus Papnevelő Intézet növendékei a felelős szervezők, vallási, felekezeti megkötés nincs sem a gyerekek, sem a segítők részére. Bár az eredeti célkitűzés a családok segítése, a lehetőségeink adta kereteken belül intézményekből is szoktunk gyerekeket fogadni. Segítőnek bárkit szívesen látunk, aki elmúlt 16 éves, és kedvet érez az ilyen jellegű munkához. A legtöbb segítő a gimnáziumok felső osztályaiból és az egyetemekről kerülnek ki, de a tábor sok, ma már saját egzisztenciával rendelkező embert, házaspárt is visszavonz. A táborban való részvétel a kezdetektől fogva ingyenes volt mind a gyermekek, mind a segítők számára. A tábor költségeit adományokból és pályázatokból szoktuk fedezni. III. A tábor programja A résztvevőket, gyerekeket és segítőket vegyesen a hét elején kiscsoportokba osztjuk be. Ezek a csoportok segítik a koordinációt, és lehetővé teszik, hogy minden gyerekkel személyesebben tudjunk foglalkozni. Igyekszünk minden évben olyan programot összeállítani, hogy a résztvevő gyerekek maradandó élménnyel térjenek haza. Büszkén látjuk, hogy ez a törekvésünk gyümölcsöket terem. Az évközi látogatások során tapasztaljuk, hogy a gyerekek életében minden évben kiemelkedő esemény a Szent Damján tábor. Ezen kívül azonban fontosnak tartjuk, és a programok szervezésekor igyekszünk odafigyelni arra is, hogy a résztvevő gyerekek ne csak jól érezzék magukat, hanem tanuljanak, fejlődjenek is játék közben. Ezeket a szempontokat figyelembe véve szoktuk összeállítani a hét programjait. Minden táborban többször tartunk sorversenyeket és sportvetélkedőket. A helyszín kiválasztásánál fontos szempont, hogy ne csak a gyerekek számára legyen megnyugtató a környezet, hanem a környéken legyenek olyan nevezetességek, amiket meg lehet nézni, és a gyerekek számára is érdekes, tanulságos legyen. Így voltunk már a Boldogkői várban lovagi tornán, vagy a Vizsolyi nyomdában történelmi mesejátékon. Ezen kívül egynapos kirándulásra is szoktunk menni egy erdei túrára, amikor az élővilágot igyekszünk megismertetni a gyerekeket. A maradék időt szabadtéri játékokkal, sporttal, kézműves foglalkozásokkal töltjük. A tábor csúcspontja hagyományosan két részből áll. A már említett csoportok mindegyike egy rövid Szentírási történetet ad elő, amelyet lehet vicces, vagy bármilyen kreatív formában megvalósítani. Ezután egyéni „Ki-mit-tud?” következik, melyen minden gyerek – és olykor segítők is – megmutathatják, hogy milyen ügyesen tudnak énekelni, táncolni, verset mondani, zenélni, vagy bármilyen más, érdekes dolgot előadni. IV. Összegzés A Szent Damján táborból minden résztvevő valamivel gazdagabban térhet haza. A gyerekek sok élményt szereznek, sokuknak csak ez az egy lehetősége van kirándulni, nyaralni valahol. De mi, segítők sem csak dolgozunk a táborban. Évről évre megtapasztaljuk, hogy milyen érzés, amikor feltétel nélkül bíznak bennünk és szeretnek minket. Ezeken a gyerekeken kívül nagyon ritkán találkozhatunk olyan emberrel a mai világban, akitől ezt megkaphatjuk. Megtapasztaljuk, hogy milyen érzés pusztán azért dolgozni, fáradni, hogy a másiknak ezzel örömet szerezzünk, és hogy az ilyen munkával mennyit segíthetünk embertársainknak. https://www.facebook.com/szentdamjan.kor?fref=ts https://www.facebook.com/DamjanTabor/?fref=ts